De prijzen van huurwoningen stijgen per 1 juli 2012 met maximaal 2,3%. Dat staat in een circulaire van minister Spies van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan onder meer gemeenten en verhuurders. De maximale huurverhoging van de kale huurprijs met 2,3% volgt zoals afgesproken in het regeerakkoord het niveau van de inflatie. Nieuw is de mogelijkheid voor verhuurders om de prijs van de woning extra met maximaal 5% te verhogen bij inkomens boven 43.000 Euro. Daarmee kan de verhoging voor deze huurder dus komen op maximaal 7,3%. Het parlement moet nog instemmen met dit wetsvoorstel waarmee het kabinet de doorstroming op de woningmarkt wil bevorderen. Verhuurders kunnen vooruitlopend op de inwerkingtreding van de wet een verklaring van de Belastingdienst vragen om te weten te komen welke huishoudens een inkomen boven 43.000 Euro hebben.
Nieuwsblog Advocaten.nl
Wetswijzigingen per 1 april 2012
Per 1 april 2012 verandert een aantal regels. Sommige van deze regels treden al vóór 1 april 2012 in werking.
Zo wordt de meldingsplicht bij gedwongen collectief ontslag al vóór 1 april uitgebreid en wordt de regeldruk in de Wet bescherming persoonsgegevens verminderd.
Per 1 april 2012 wordt de heffingsrente en invorderingsrente verlaagd en wordt de ingangsdatum van de AOW aangepast.
Let op: inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling en publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.
Teeven stuurt wetsvoorstel uitbreiding spreekrecht slachtoffers naar Kamer
Staatssecretaris Teeven heeft het wetsvoorstel uitbreiding spreekrecht van slachtoffers en nabestaanden in het strafproces bij de Tweede Kamer ingediend. De nieuwe regeling maakt deel uit van het beleid slachtoffers beter te ondersteunen. Spreekrecht kan het slachtoffer helpen bij de verwerking van het misdrijf en de dader confronteren met de gevolgen.
Slachtoffers waarderen het spreekrecht. Bij nabestaanden en bij wettelijk vertegenwoordigers van slachtoffers die te jong zijn om zelf te spreken, bestaat behoefte aan verruiming van de huidige regeling. Nu nog mag één nabestaande zijn verhaal op de terechtzitting doen. Dat blijkt in de praktijk te beperkt. Straks krijgen naast de (voormalige) levensgezel van het overleden slachtoffer maximaal drie nabestaanden het recht om op zitting te spreken. Verder krijgen ouders of voogden spreekrecht bij minderjarige slachtoffers die vanwege hun jeugdige leeftijd niet in staat zijn op zitting te vertellen over de gevolgen van het misdrijf. Minderjarige slachtoffers die zelf op zitting kunnen spreken, mogen dat blijven doen. Daar komt geen verandering in.
Gemeente gaat over wonen in vakantiehuis
Het kabinet wil het beleid voor de bewoning van recreatiewoningen overlaten aan de gemeenten. Het wetsvoorstel Vergunning onrechtmatige bewoning wordt ingetrokken. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft voorgesteld om alle gemeenten aan te schrijven zelf de voorwaarden vast te stellen waaronder een vergunning wordt verleend. De VNG zal voorbeeldregels opstellen en de voortgang bewaken. Op basis van de afspraken met de VNG heeft het kabinet besloten dat het wetsvoorstel van het vorige kabinet kan worden ingetrokken. In het wetsvoorstel werden gemeenten verplicht een ontheffing te verlenen aan langdurig ‘gedoogde’ onrechtmatige bewoning van recreatiewoningen.
Verruiming onmisbaarheidscriterium in ontslagbesluit per 1 januari 2012 beëindigd
Per 1 januari 2012 wordt het Ontslagbesluit gewijzigd. De wijziging houdt in dat de tijdelijke verruiming van het onmisbaarheidscriterium wordt beëindigd. Dit blijkt uit de wijziging van het Ontslagbesluit die woensdag 14 december in de Staatscourant is verschenen.
Sinds 1 augustus 2009 gold een verruiming van de mogelijkheid tot afwijking van het afspiegelingsbeginsel bij ontslag. Daarvoor werd het zogenoemde ‘onmisbaarheidscriterium’ in het kader van de economische crisis tijdelijk verruimd, in beginsel tot het najaar van 2011. Minister Kamp heeft de Tweede Kamer op 21 september 2011 per brief geïnformeerd over de uitkomsten van de evaluatie van deze crisismaatregel en over zijn – mede daarop gebaseerde – besluit om de maatregel in te trekken.
Rechter verbiedt administratiekosten boete
De overheid mag bij geldboetes geen administratiekosten in rekening brengen. Dat blijkt uit een uitspraak van de kantonrechter in Amsterdam van afgelopen week.
De rechtszaak was aangespannen door een hoogleraar Recht en Bestuur aan Wageningen Universiteit. Hij had een boete van 99 euro voor een snelheidsovertreding gekregen. Die betaalde hij, maar hij tekende bezwaar aan tegen de 6 euro aan administratiekosten. Die zaak heeft hij gewonnen. Mensen die een straf krijgen, hoeven niet te betalen voor de uitvoering daarvan. “De wetgever heeft nu voor de sanctie geldboetes een uitzondering gemaakt op de grond dat die bijdrage bescheiden is en de incasso ervan niet veel kosten met zich meebrengt”, aldus de rechtbank, die vindt dat een dergelijke uitzondering onterecht is.